پایگاه فرهنگی دیدِبان

تبلیغاتــــ advertising

آخرین مطالب سایت پایگاه فرهنگی دیدِبان


سپاهان درب
پنج کشور حاضر در مذاکرات اتمی ترامپ را در اعمال تحریم‌های ضد ایرانی همراهی نمی‌کنند
شایعات در مورد نپذیرفتن تصدی وزارت علوم را رد می‌کنم
«عراقچی» معاون ارزی بانک مرکزی شد
طرح شهاب مرادی برای دخترخانم تهرانی؛

نفوذ مویرگی جنابخان هم افاقه نکرد

بر اساس مطلب منتشر شده در صفحه شخصی حجت الاسلام شهاب مرادی شاید اطلاع دقیقی از افراد با این نام وجود نداشته باشد.
سرویس فرهنگی فرهنگ نیوز: نامگذاری اسامی مذهبی در فرهنگ ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است و انتخاب نام خوب یکی از موضوعاتی است که تمامی فرهنگها مورد توجه می باشد. همچنین توجه به اسامی دینی و اسلامی نشان از جایگاه ویژه بزرگان دینی در زندگی شخصی انسانها دارد.
 
در سالهای اخیر حجت الاسلام شهاب مرادی  در زمینه فرهنگسازی نام حضرت خدیجه سلام الله علیها (همسر پیامبر(ص)  اقدامات رسانه ای را انجام داد و در مجالس مختلف هم به کسانی که نام فرزندشان را خدیجه انتخاب کرده بودند هدایایی را تقویم نمود تا تشویقی بر این فرهنگسازی باشد.
 
چندی پیش در شام وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها در برنامه ای که به صورت زنده از شبکه دو پخش گردید شهاب مرادی بار دیگر با تأکید بر لزوم فرهنگسازی در این زمینه اعلام کرد که دخترانی که از 1 فروردین  95 تا 26 خرداد 95 در تهران به دنیا بیایند و نام خدیجه برای آنها انتخاب شود سکه ای رابه رسم هدیه دریافت می کنند.
 
شهاب مرادی در آخرین پست اینستاگرامی اش که در آخرین شب مهلت اعلام شده برای این اسم می باشد با انتشار تصویری از شناسنامه دختری به این نام اعلام کرد که تنها همین یک نفر در این مدت نام "خدیجه" را برگزیده است.
 
در این متن آمده است:
 
در شب وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها

در خلال گفتگو عرض کردم: «به هر دخترخانم تهرانی که از ١فروردین٩٥ تا ٢٦خرداد٩٥ در تهران به دنیا آمده به احترام نام مادرِ مهربان مومنین خدیجه یک سکه تقدیم می کنم» اما تا الان غیر از این دختر نازنین با نام فامیلی کریمی هیچ شناسنامه دیگری به دست تهیه کننده محترم برنامه  کوی محبت نرسیده و فردا شب باید هدیه را تقدیم کنم.

ظاهرا ارتباطات مویرگی جنابخان در ثبت احوال هم افاقه نکرد!

لطفا اگر در اطرافیان تان موردی می شناسید بنویسید.

لطفا همه اصل مهم احترام متقابل را رعایت بفرمایید و در مورد علاقه ی من به حضرت خدیجه س اظهار نظری نفرمایید.خدیجه کبری تمام ثروتش را خرج اسلام کرد و من هم دوست دارم چندتومن ناقابل را خرج نام و یاد او و ترویج مرام او کنم. شاید فاطمه جانش شاد شود. سلام خدا بر هر دو بانوی بانوان دو عالم

 


پست اینستاگرامی شهاب مرادی و تصویر شناسنامه دختری که نام خدیجه برایش انتخاب شده است

 
بیان  چند نکته در این رابطه شایان ذکر است:
 
1- با توجه به کامنتهای پست حجت الاسلام شهاب مرادی به نظر می رسد حتی نگاه مذهبیون به این نام در حد احترام گذاشتن و قداست بخشی است و انتخاب این نام را مناسب نمی دانند. باید به این نکته اشاره کرد که تقدس بخشی به نامها به وسیله فرهنگ هر ملتی تعیین می شود. در جامعه اسلامی بر روی برخی از اسامی زیبا تمرکز شده است. چه دلیل موجهی می تواند وجود داشته باشد که نامی در سالهای گذشته مورد توجه بوده باشد و در سالهای دیگر این نام از زیبایی اش کاسته شود.
 
2- حرکت شایسته ای که در حال انجام می باشد به دلیل فرهنگسازی نیاز به نفوذ به اعماق تفکر جامعه دارد. به همین دلیل شاید سالیان سال نیاز به استمرار داشته باشد تا چنین فرهنگی جایگزین شود.
 
3- استفاده از چنین اسامی در فیلمها و سریالها و همچنین کتب درسی نیز به مرور زمان می تواند به تقویت  نامهای مقدس فراموش شده کمک نماید. همانگونه که نامهایی همچون شهرزاد با پخش یک سریال مجددا به روز می شود چنین اتفاقی می تواند با دقت و درایت و با شیب ملایم نهادینه گردد.
 
4- همکاری بیشتر سازمان ثبت احوال با چنین اقداماتی نیز در خور توجه است. به نظر می رسد بر اساس مطلب منتشر شده در صفحه شخصی حجت الاسلام شهاب مرادی  شاید اطلاع دقیقی از افراد با این نام وجود نداشته باشد. بهتر است چنین اقداماتی در یک حرکت منسجم و سازمان یافته تر در کلیه بخش های مرتبط شکل بگیرد تا فرهنگسازی نام خوب با قدرت و استحکام بیشتری حرکت کند.
 
5- در نهایت لازم به ذکر است از این کانال اعلام میگردد افرادی که نام دختر خود را "خدیجه" انتخاب کرده اند می توانند به صفحه شخصی حجت الاسلام شهاب مرادی مراجعه نمایند.
 
بخش نظرات براي پاسخ به سوالات و يا اظهار نظرات و حمايت هاي شما در مورد مطلب جاري است.
پس به همين دليل ازتون ممنون ميشيم که سوالات غيرمرتبط با اين مطلب را در انجمن هاي سايت مطرح کنيد . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نيز نظري براي اين مطلب ارسال نماييد:
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
i> http://pnuna.avaxblog.com/
  • http://wp-theme.avaxblog.com/
  • http://niushaschool.avaxblog.com/
  • http://miiniikatahamii.avaxblog.com/
  • http://sheydaw-amirhoseiwn.avaxblog.com/
  • http://akhbar-irani.avaxblog.com/
  • http://tanzimekhanevadeh.avaxblog.com/